top of page
  • Writer's picturejkoiranen

It's business time! Kuinka rahoittaa kirjoittaminen verkossa

[Julkaistu aiemmin toisella blogialustalla 21.5.2017]



Viime viikolla kirjoitin siitä, miten digitalisaatio ja verkkotoimijoiden (Amazon, Elisa Kirjat, Gumroad) kirjoittajille tarjoamat palvelut ovat tehneet omakustantamisesta helpompaa, halvempaa ja paljon yleisempää. Verkossa voi julkaista kuka tahansa, mutta jos haluaa kirjoittaa ammatikseen, on ajateltava myös rahaa.


Tämä kirjoitus ei käsittele sitä, kuinka menestyt kirjoittajana verkossa. Tarkoituksenani on pohtia millaisia kanavia ja tapoja verkosta löytyy oman kirjoittamisen rahoittamiseen ilman kustantajaa tai apurahoja. Se, ovatko ne todella säällisen toimeentulon lähde riippuu sinusta ja lukijoistasi.


Mainostekstien kirjoittamisella voi tienata rahaa, jolla rahoittaa muun kirjoittamisen, mutta minua kiinnostaa enemmän se, kuinka saada rahaa niistä teksteistä, joita haluat kirjoittaa. Tilaustyöt ovat oma lukunsa.


Myynti

Yleisin tapa tienata rahaa verkossa on myydä jotakin. Kirjoittajan myymä tuote on kirjoitettu teksti tai siihen liittyvä palvelu.


Omakustanteita voi myydä mm. omien verkkosivujen kautta tai verkkokaupassa. Lisää omakustantamisesta. Omakustanteiden myyminen vaatii runsaasti markkinointia. Parasta on, jos omaa teosta pystyy markkinoimaan useissa eri kanavissa.


Suomalaisten kirjoittajien yksi helmasynti e-kirjojen myynnissä on liian korkea hinnoittelu. Tuntematon kirjoittaja ei voi odottaa saavansa teoksestaan samaa hintaa kuin tunnettu kirjailija. Mitä pienempi hinta, sen matalampi kynnys lukijalla on tarttua myös omakustanteeseen. Siten teos ei saisi maksaa muutamia euroja enempää.


Täyspitkien kirjojen lisäksi verkossa voi myydä myös muunlaisia ja eri pituisia tekstejä. Mikään ei estä myymästä esimerkiksi yksittäistä novellia. Tekstien myymistä voi auttaa myös ”maksa mitä jaksat” -rahoitusmalli (Pay what you want tai PWYW), jota voi käyttää mm. Gumroadilla.


Digikirjallisuutta voi myydä e-kirjaformaatin lisäksi vaikkapa mobiilisovelluksena, kuten Saila Susiluoto teki oman digitaalisen runoteoksensa Antikytheran kanssa. Susiluoto sai teokseensa apurahaa, mutta jos omat taidot riittävät mobiilisovelluksen tekoon tai taitoa on mahdollista ostaa muualta, ja formaatti sopii teoksen luonteeseen, niin miksipäs ei?


Tekstejä voi myydä myös palveluna. Yksi loistava esimerkki on Osuuskumma-kustantamon Raapalepalvelu. Se on vuosimaksulla toimiva palvelu, jossa tilaaja saa kahdesti viikossa sähköpostiinsa spekulatiivista fiktiota raapaleen muodossa (raapale = tasan sadan sanan teksti, jolla on selkeä tarinan rakenne).


Joukkorahoitus

Joukkorahoitus on tapa kerätä yhteisöllisesti varoja teoksen toteuttamiseksi. Toisin kuin tuotetta myytäessä, teoksen ei siis tarvitse olla valmis joukkorahoituskampanjan aikana. Kirjojen kohdalla kyse on yleensä eräänlaisesta ennakkomyynnistä; Suomessa vastikkeeton rahankeräys on luvanvaraista eikä käytännössä onnistu yksityishenkilöille. Jotain täytyy siis antaa kerätylle rahalle vastineeksi, ja useimmiten se on teos, jonka toteuttamiseksi rahaa kerätään.


Joukkorahoitus voi toimia myös mainoskeinona teokselle; kun teokseen on annettu rahallinen panos jo ennen sen julkaisua, sitoutuminen teokseen julkaisun jälkeen on suurempi. Joukkorahoituksella voi onnistuneella markkinoinnilla nostattaa hypetystä.


Joukkorahoituskampanja vaatii nimensä mukaisesti kampanjaa ja markkinointia onnistuakseen. Menestys ruokkii menestystä tässäkin, joten kampanjan alkuun kannattaa satsata panoksia.


Mesenaatti.me on Suomen suurin vastikepohjaiseen joukkorahoitukseen tarkoitettu palvelu. Sen kautta on rahoitettu paljon erilaisia projekteja, myös kirjaprojekteja. Rahoittajat saavat vastikkeeksi joukkorahoituskampanjan määrittelemiä asioita; mm. tavaroita (esim. kannatustuotteet), palveluja, elämyksiä tai rahoituksen kohteena olevan lopputuotteen. Mesenaatti.me veloittaa toteutuneista rahoituskohteista 10% provision.


Joukkorahoituskampanjan perustaja määrittelee minimitavoitteen, jonka täyttyessä hanke on toteutettavissa. Jos tavoite ei täyty, kerätyt rahat palautuvat rahoittajille. Minimitavoitteen lisäksi on mahdollista määritellä myös varsinainen tavoitesumma. Mesenaatti.me:ssä minimitavoitteen on oltava vähintään 1000 euroa.


Muita kiinnostavia, kansainvälisiä joukkorahoitussivustoja ovat esimerkiksi Kickstarter, Indiegogo ja Rockethub. On olemassa myös erityisesti kirjailijoille suunnattuja ulkomaisia joukkorahoitussivustoja, mutta ne tuskin toimivat suomeksi kirjoittavalle.

Jos joukkorahoitus kiinnostaa, tässä muutama kiinnostava englanninkielinen blogikirjoitus/opas aiheesta:


Mainostulot

Myynnin ja joukkorahoituksen lisäksi kirjoittaja voi ansaita teksteillään rahaa verkossa myös mainostuloilla. Käytännössä mainostuloilla tienaaminen tapahtuu samaan tapaan kuin bloggareilla. Tekstit julkaistaan verkkosivuilla tai blogissa, jossa näytetään mainoksia. Blogimainoksia voi hankkia esimerkiksi Tradedoubler– tai Tradetracker -sivustojen kautta.


Saadaksesi mainostuloja sivuillasi täytyy olla paljon kävijöitä. Tämä päivä -blogin ylläpitäjä tienaa mainostuloja 1000-2000 kävijän vuorokausimäärällä noin 0,3-2 euroa päivässä. Downshiftaus-bloggaaja kertoo tienanneensa blogillaan noin 500-600 euroa vuodessa. Kolmen vuoden bloggaamisen aikana sivukatseluja on kertynyt yhteensä puoli miljoonaa.


Suomessa on muutamia ammattibloggareita, jotka tienaavat elantonsa mainoksilla. Yhtä runsaiden lukijamäärien saaminen kaunokirjallisuudelle on lähes mahdotonta. Ellet tietysti onnistu luomaan uutta Fifty shade of Greyta tai Dimilya.


Vaikka et onnistuisikaan heti iskemään kultasuoneen, erilaisia verkkotienaamisen mahdollisuuksia kannattaa kokeilla. Pahimmassa tapauksessa menetät vain aikaa, hyvässä taas voit saada itsellesi mukavan sivutulolähteen ja lisää lukijoita.



Kuva: geralt (Pixabay)

1 kommentti

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page