top of page
  • Writer's picturejkoiranen

Vuorovaikutusta! Interaktiivisten kirjojen lukulista

[Julkaistu alunperin toisella blogialustalla 16.4]


Interaktiivisilla kirjoilla tarkoitetaan teoksia, joissa lukija pääsee vaikuttamaan tarinan etenemiseen ja lopputulokseen. Niiden varhaisin muoto ovat painetut pelikirjat (gamebooks), joissa tarinan varioivien kohtien eri versiot alkavat eri sivuilta.


Digitaalisuus on tehnyt interaktiivisten kirjojen koostamisesta ja lukemisesta entistä sujuvampaa, ja mahdollistanut tekstit, joissa lukija voi osallistua tarinaan sivujen kääntelyn sijaan näppäinkomennoilla tai syöttämällä tarinaan omaa tekstiä (esimerkiksi nimeämällä henkilöitä).


Interaktiivisia kirjoja voi etsiä verkosta englanniksi termeillä interactive book/fiction, gamebook, create your own path (cyop). Visual novel on lähikäsite, joka viittaa video- tai mobiilipeleihin, jotka koostuvat taustakuvista, musiikista ja tekstikerronnasta (joka on usein suureksi osaksi dialogia).


Kirjoittajan kannalta interaktiivisen romaanin kirjoittaminen on työlästä, sillä tarinan puumaisen etenemisen vuoksi on kirjoitettava useita tarinaversioita; mitä enemmän haluaa jättää lukijan valinnan varaan, sitä enemmän on kirjoitettava. Koska lukija voi seurata ainoastaan yhtä tarinalinjaa lukukertaa kohti, saattaa pimentoon jäädä suurin osa tekstistä, jos tarinaa ei lue useita kertoja eri valintoja tehden.


Kirjoittaja, työmäärästä huolimatta suosittelen kokeilemaan, mikäli interaktiivisuus yhtään kiinnostaa, ja testailemaan erilaisia keinoja ja mekanismeja vuorovaikutteisuuden aikaansaamiseksi. Pelillisyys on tämän vuosikymmenen avainsana.


Lukija, oletpa sitten perinteisten kirjojen tai pelien ystävä, kokeile interaktiivista kirjaa. Jos et muusta syystä, niin uteliaisuudesta. Pelkkä vuorovaikutteisuus ei tee kirjasta hyvää, eivätkä kaikki interaktiiviset kirjat toimi samalla tavalla. Epälineaarisen tekstin lukeminen kuitenkin tarjoaa tavanomaisesta poikkeavan lukukokemuksen, jonka vaikutus itseen kannattaa testata.


Suomenkielisiä interaktiivisia kirjoja:

Jaakko Yli-juonikas: Neuromaani (Otava, 2012)

Painettu tiiliskivi neurotutkimuksesta, tieteestä ja mielisairaudesta. Kirja on rakennettu ”aivojennäköiseksi kartaksi” eli se ei etene lineaarisesti alusta loppuun, vaikka sen voi toki niinkin lukea. Jos painettu kirja on sinun juttusi, aloita tästä matkasi interaktiivisen fiktion ytimeen.


Minna Roininen: Unohdetut ovet (Kirjalabyrintti, 2015)

Psykologinen fantasiaromaani, sukellus unien myyttiseen maailmaan. Alma pelaa videopelejä yöt läpeensä ja hänen miehensä Simon kärsii unettomuudesta ja unissakävelystä. Pian unet alkavat tulvia valveen puolelle.


Leena Välikangas: Profiloimaton (Kirjalabyrintti, 2010)

Yksi kaipaa äksöniä. Toinen hakee kiksejä. Kolmas haluaa syntyä uudelleen. Neljäs tahtoo kostaa. Viides on porukan aivot, joka ei tunne eikä kunnioita mitään. Viisikko kohtaa irkissä ja pian on helvetti käynnissä. Estääkseen tapahtumat nettipoliisi on mahdottoman tehtävän edessä.


Saila Susiluoto: Antikythera (2015, Ipadille)

Runosovellus, joka on ladattavissa Applen sovelluskaupasta Ipadille. Musiikkia, animaatioita, vuorovaikutteisuutta ja pelillisiä elementtejä. Jos omistat Ipadin, lataa tämä sovellus. Se on ehdoton edelläkävijä digitaalisten runoteosten maailmassa.


Työkaluja oman interaktiivisen kirjan kirjoittamiseen:


Ensi viikolla blogini vie interaktiivisuuden äärimmilleen. Stay tuned.


Tiedätkö muita suomenkielisiä interaktiivisia teoksia, jotka ansaitsisivat paikkansa tällä listalla? Ilmianna tietosi kommenteissa!



Kuva: bliksemsteen (Pixabay)

0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page